Последните проучвания на пазара отчитат ръст на РЕТ опаковките, но и предпочитания към картонените опаковки. Какво означава това?
Експерти сочат картонените опаковки като по-безопасни за околната среда поради възможността за рециклирането им, а също и икономически по-голямата им ефективност в сравнение с РЕТ опаковките.
По данни на изследователския институт Euromonitor, Лондон, само за 3 години – от 2006 до 2009 г., производството на РЕТ бутилки се е увеличило с 350 млрд. тона, или с 288 млрд. евро. Отчетеният 7% темп на растеж е показателен за популярността на РЕТ опаковките, особено по отношение на бутилките за напитки за еднократна употреба. Въпреки това проблемите, свързани със суровините, обработката и съхранението на ресурсите карат все по-голям брой производители да предпочитат картонените опаковки като по-икономични и устойчиво екологични.
Според поръчано от Tetra Pak проучване, проведено от Научния институт по търговия EHI, движението на картонените опаковки в големите вериги магазини коства на търговците на дребно по-малко разходи, отколкото това на РЕТ опаковките. След обстойно направен сравнителен анализ на всички етапи на работа – от получаването на напитките, през разходите по складиране, амортизационните разходи и процесите на рециклиране на празните бутилки, се налага изводът, че картонените опаковки са най-изгодната алтернатива и достоен заместител на РЕТ опаковките.
Оказва се, че рециклирането на PET опаковъчните материали е скъпоструващ процес. Използваните PET бутилки за еднократна употреба се съхраняват в пластмасови контейнери и се изпращат за обезвреждане или продължават да се съхраняват в специални складове. PET опаковките, които могат да бъдат използвани отново, изискват немалко инвестиции най-вече поради огромното многообразие от форми и размери на бутилките, което налага селективното им събиране. В същото време потребителите просто изхвърлят опаковката, без да я връщат за рециклиране.
За момента сред европейските страни Германия е мястото, където картонените опаковки се смятат за най-екологични и безопасни.
Друг, не по-малко важен фактор за определяне пакетната цена на продуктите за търговците на дребно е броят на опаковките, които могат да бъдат поставени на палети. В това отношение поради правоъгълната си форма и по-малкото място за съхранение и транспортиране печеливши отново са картонените опаковки.Според FKN – Германската асоциация по опаковане на течни продукти, при рециклирането на картонени опаковки се отделят 20% по-малко парникови газове, отколкото при рециклирането на PET. Така през последните години в резултат на използването на картон в атмосферата са били отделени 53 000 тона по-малко CО2. Отново в Германия за управление на отпадъците е въведена т.нар. Duales System – работеща система за събиране и рециклиране на опаковките с надпис „зелена точка“, която постепенно успява да се наложи и в други европейски страни. На практика това означава, че търговските дружества и производителите на опаковки, индикирани със зелена точка, са в режим на сключен договор с Duales System, поради което заплащат съответните такси, свързани със събирането и сортирането на опаковките за рециклиране.
Ще бъдат ли в крайна сметка картонените опаковки за напитки новият пазарен хит? Отговорът на този въпрос е ясен – от Tetra Pak стартират рекламна кампания за популяризиране на картонените опаковки, в която наблягат на тяхната екологичност и безопасност. Така или иначе факт е, че през последните години фабриките на компанията произвеждат над 300 млн. кутии, отговарящи на изискванията за 100% рециклируемост. Основна цел на кампанията е повишаване отговорността на потребителите по отношение ролята им на активни участници в опазването на околната среда.По подобие на Tetra Pak от международния производител на опаковки за храни Elopak, Норвегия са подписали споразумение за сътрудничество с водещата световна природозащитна организация WWF, в резултат на което за времето от 2008 до 2010 година в страната е отчетено 15% намаление на отделените в атмосферата емисии на вредни газове.
За картонените кутии и PET опаковките

Още статии от същата категория
-
Автор: инж. Стефан Славчев
0 „Унипак“ АД на фона на ... -
Автор: ProPack Magazine
0 Очаква се глобалните приходи в ... -
Автор: ProPack Magazine
0 Най-успешните марки в света за ... -
Автор: ProPack Magazine
0 Философията на ProPack -
Автор: ProPack Magazine
0 Насоки и бъдеще на опаковането -
Автор: ProPack Magazine
0 Удобството за купувача ...