Промените в пазара неизбежно налагат редизайн на опаковките на бранда. Направена по адекватен начин, подобна промяна ще даде нов живот на марката. Създаването на подходящ марков имидж е изключително важно и когато на пазара навлиза нов, многообещаващ продукт и за него трябва да бъде създадена изцяло нова опаковка. И в двата случая процесът на промяна на дизайна е един и същ. Екипът на фирмата изпълнител се стреми да разбере желанията на клиента, чийто представител често е брандовият или продуктов мениджър. В един идеален свят клиентът би разполагал с перфектната идея за дизайн на опаковката, която би представил по най-добрия начин. В реалността обаче визията на клиента често е неясна, объркана и със съществени пропуски, в резултат на което създаденият опаковъчен дизайн е незадоволителен. Независимо от ситуацията дизайнерите продължават своята работа, обмислят множество варианти и в крайна сметка създават 20 или 30 груби първоначални версии на новата опаковка. Обикновено тези предложения за дизайн се сортират от маркетинговите специалисти, като за бъдещо усъвършенстване се избират само няколко от тях. Впоследствие „финалистите“ минават повторно през маркетинговото сито и окончателният вариант са дизайн се избира на база „експертната“ оценка на маркетолозите на клиента. На този етап е много възможно проектът да се окаже пълен маркетингов провал, като вината за това често се крие в слабия или неподходящ дизайн на опаковката.
Основни причини за провал на новата опаковка
Ако маркетинговите специалисти имат безпогрешна оценка за дизайна на новите продукти, то гореописаните гафове могат да бъдат избегнати в голяма степен. За съжаление обаче маркетинговите звена невинаги са достатъчно компетентни, за да направят правилна преценка на пазара или на необходимата за него опаковка през очите на средностатистическия потребител. Изглежда парадоксално, но често се оказва, че маркетолозите знаят прекалено много, и тези знания, вместо да им помогнат за вземането на правилното решение, могат да ги объркат и дезориентират. Често те подхождат предубедено, заблудени от професионални митове или общоприети схващания, които се оказват несъстоятелни. Маркетолозите рядко принадлежат към типичните представители на таргетираната група потребители (много е вероятно те да са по-добре образовани и платени от средния купувач на продукта). Работата в структурираната организационна среда на компанията също изиграва съществена роля, тъй като отделя мениджърите от естествения хаос на пазара и изкривява общата картина. Не на последно място двама или трима маркетингови специалисти (колкото и компетентни да са) са прекалено малка група, която да формира едно представително за таргетираната група потребители мнение. От всичко казано дотук става ясно, че на маркетинговите мениджъри не може да бъде гласувано доверие за вземане на правилното решение.
Маркетинговото проучване
Можем ли тогава да се обърнем за помощ към маркетинговото проучване, или то също е дефектно по същността си? Маркетинговите изследвания не са съвършени — те също притежават неприятното свойство да изкривяват общата картина и да не са обективни. В много от случаите се оказва, че проучването на нов опаковъчен дизайн често се стреми да запази моментното статукво. То притежава присъща пристрастност, характерна на практика за всяко маркетингово проучване. Така например „еталонът“ на старата позната опаковка винаги ще бъде възприеман от респондентите по-добре от тествания нов вариант, тъй като те са свикнали с него и го познават. Пристрастността трябва да бъде разбирана и вземана под внимание винаги когато се интерпретират резултатите от дадено проучване, в които също могат да се допуснат неточности. Несъмнено в процеса на изследване съществуват още множество скрити капани, които могат да го дискредитират из основи. Част от тях са свързани с проблеми с изпробването на мострите, грешки в дизайна, неточности в раздадения на респондентите въпросник, проблеми с анализа на отговорите и др. Затова моят съвет е да разчитате на специалисти, притежаващи необходимия опит и смирение, които да им позволят да видят правилно опаковъчния дизайн и да разчетат резултатите от изследването. Така въпреки присъщите си несъвършенства изследването ще повиши многократно шансовете за пазарен успех на продукта в сравнение с решенията, взети от трима или четирима мениджъри, обсъждащи различните проекти около заседателната маса.
Способи за правилна работа с маркетинговите проучвания
Кои са основните способи за правилна оценка на разработването на опаковъчния дизайн? Нека се върнем в началната фаза на процеса на създаване на опаковката. Качественото маркетингово проучване може да бъде от голяма полза за клиентите, които оформят и задават изискванията си за бъдещият дизайн и функционалност на опаковката. Добре би било маркетинговото проучване да включва различни компоненти като етнографски характеристики на таргетираната група, наблюдение на потребителите в реална обстановка при пазаруване и по възможност — използване на новата опаковка в реална среда.
За да създадат успешна опаковка, маркетинговите специалисти трябва да си отговорят на редица въпроси, сред които: По какъв начин потребителите пазаруват продуктите от дадената категория? Колко време прекарват те пред щанда? Какъв е броят на артикулите, които те взимат от рафта и разглеждат? Колко пазаруващи четат детайлите по етикета? Колко опаковки са продадени и коя е предпочитаната разфасовка? По какъв начин потребителят взаимодейства с опаковката вкъщи преди, по време и след използването ù?
След като изследователите получат и анализират отговорите на тези въпроси, следващата стъпка, която трябва да предприемат, е провеждането на т.нар. дълбочинни интервюта. На този етап трябва да се даде отговор на въпроси, свързани с базисните мотивации и възприятия, които влияят върху избора на дадена марка: Запознати ли са респондентите с брандовите наименования? Определя ли се техният избор от цвета и дизайна на опаковката? Запознати ли са те с рекламните кампании в категорията и какви са спомените им за представяните опаковки? Пазаруват ли те само една марка, или избират различни марки? Колко често купуват продукт от дадената марка или категория и каква е честотата на използване на опаковката? Отговорите на тези въпроси зависят от специфичните характеристики на продукта. Така например опаковка за зърнена закуска може да бъде използвана всяка сутрин в продължение на седмица, докато е много вероятно пликът от замразена храна да бъде изхвърлен още след първото му отваряне. Правилно анализирани, всички тези малки детайли могат да помогнат на маркетинговите специалисти да поставят ясни и адекватни критерии пред дизайнерите.
В много от случаите анализът бива извършван на база резултати от онлайн проучвания. Създадените варианти биват предложени на 200–300 потенциални клиенти. Всеки респондент вижда опаковките в различна последователност и отговаря на въпроси, засягащи степента на предизвиканото от проекта внимание, потенциалния интерес за закупуване, различията в проектите и тяхната уникалност, хармоничността между дизайна и изградената маркова визия и др. Резултатите от тези въпроси се включват в един общ модел, като проектите се подреждат в скала в зависимост от демонстрираните характеристики. Целта е на този етап изборът да се сведе до 4–5 опаковъчни варианта, които да продължат на следващия етап.
Алтернативният подход в тази ранна фаза на подбор е създаването на определен брой груби варианти на опаковъчен дизайн със сходни елементи, гравитиращи около даден експериментален дизайн. При този подход всеки анкетиран вижда опаковката, поставена в конкурентната среда на останалите проекти, сред които трябва да направи своя избор. На различните респонденти се предоставят различни комплекти от опаковъчни проекти, всеки от които при тежава различни графични детайли, лога, марки и др. Данните биват обработени чрез статистически методи, като измерват взаимовръзките между различните променливи.
Фина настройка на дизайна
Независимо от метода на оценка и подбор, веднъж отсети, избраните варианти преминават на етап качествено изследване. Тук основната цел е подобряване и фина настройка на опаковъчния дизайн. Счита се, че на този етап дълбочинните интервюта са по-добри от фокус групите поради възможността за „задълбаване“ в детайлите. Всеки детайл в дизайна бива щателно проучен в търсене на всяка подробност, промяната на която може да подобри потребителската реакция към опаковката.
Последната стъпка в процеса е да бъдат взети подобрените финални версии на дизайна и отново да бъдат тествани в конкурентна среда представителна извадка от 300–500 потенциални потребители. Част от ключовите критерии за оценка тук са:
1. Оценка на вниманието, което опаковката предизвиква.
2. Степен на желание за закупуване и потенциален пазарен дял.
3. Ниво на честота на закупуване.
4. Ниво на хармоничност на новия дизайн с цялостната маркова визия.
5. Продуктовият имидж, който опаковката създава.
6. Очакванията на клиентите за цената на продукта, предизвикани от опаковъчния дизайн.
В този последен етап е задължително един от тестовите варианти да включва и опаковката с в момента използвания дизайн (еталон). За да се смятат за успешни, резултатите на новите тестови варианти трябва да бъдат съпоставими с тези на еталона (спомнете си за феномена за запазване на статуквото). Точните методи на действие на тази финална фаза могат да приемат множество форми. Един от начините на действие е тестването да бъде извършено чрез виртуални онлайн симулации на средата в магазините, в които продуктът да бъде поставен на компютърно симулирани рафтове. Друг вариант е да бъдат използвани истински щандове и да бъдат събрани таргетирани потребители за индивидуални интервюта. В този случай могат да се използват и различни технически средства като тахистоскопите (уреди за прожектиране на изображения с висока скорост), способстващи определянето на степента на внимание, което опаковката предизвиква, и разпознаването на опаковъчните елементи. Често биват използвани и системи за проследяване на движението на очите, чрез които може да се установи кои елементи на опаковката привличат окото и в каква последователност.
Ако съществува възможност новият опаковъчен дизайн да навреди на продуктовия имидж, се препоръчват тестове на опаковката в реална обстановка на използване (например вкъщи). Продуктът бива доставян в домовете на таргетираните групи, които биват помолени да направят оценка на самия продукт. Резултатите от тези „полеви тестове“ могат да бъдат сравнени с резултатите от идентични тестове с използвани в момента или вече излезли от употреба опаковки. Ако новата опаковка подобрява възприятието на продукта, тогава можете да я изберете и да инвестирате пари в нея. Ако обаче крайният резултат е отрицателен, не ви остава друго, освен да се върнете на чертожната дъска и да започнете отначало.
Опасности пред стартиращите марки
При крайната оценка на новите опаковъчни дизайни, предназначени за стартираща марка, трябва да се уверим, че дизайнът не е толкова радикален, че да липсва приемственост между него и до момента предлаганите на пазара опаковки. Всички сме били свидетели как радикално нови опаковъчни дизайни стартират процес на намаляване на пазарния дял на стоката, преди да достигне оптималния си потенциал. Оказва се, че колкото е по-голям маркетинговият дял на съответната марка, толкова по-висок е рискът при радикална промяна на опаковъчния дизайн. Ако обаче марката има малък пазарен дял, то рискът от подобно негативно развитие на ситуацията спада значително.
За да бъде успешно, радикалното изменение в опаковъчния дизайн трябва да бъде придружено с масирана рекламна кампания със силно „участие“ на опаковката в маркетинговата стратегия на фирмата. Един добре премерен дизайн, от друга страна, може да даде мощен позитивен импулс на интереса към марката, а оттам и на нейния успех. Никога не бива да забравяме, че създаването на качествена опаковка е само една от стъпките към основната цел — да се спечели битката в момента на избор и закупуване на продукта. Единствено този „момент на истината“ трябва да бъде залог и стимул за провеждането на качествени маркетингови проучвания.