Изследване на Gruppe Nymphenburg Consult показва по какъв начин можем да въздействаме на еволюционно най-древната мозъчна система, отговаряща за емоциите ни, за да увеличим успеха на продукта чрез опаковката...
Бъдещите успехи на съвременния пазар ще бъдат обусловени от това до каква степен разбираме кои мозъчни структури са отговорни за импулсите за купуване и по какъв начин можем да използваме тези знания за т.нар „базирано на мозъка“ опаковане. Важни фактори за успеха на тъй нареченият „BrainPacs“ включват дизайна на марката, ясното и необъркващо насочване към емоционалните зони и отключването на емоциите. Самите марки трябва да бъдат създавани така, че да изпъкват с уникални характеристики, като подчертават персоналността им във всеки детайл. Да предизвиква надежда и да удовлетворява желания — това е основната цел на продуктовото опаковане.
Отдавна е доказано, че успешното опаковане води до успешни продажби. Резултатите от новото проучване на Limbic® предоставят изцяло ново разбиране и информация, която доказва важността на опаковките в маркетинговия микс. Лимбичната система обяснява феномени, които до сега не можеха да бъдат обяснени по задоволителен начин.
„Кое кара клиентите да купуват един продукт, а не друг?„ е един от основните въпроси, които производители, маркетолози и продавачи винаги са си задавали. На този въпрос досега не можеше да се даде задоволителен отговор с традиционните средства на маркетинговите проучвания като прякото наблюдение, интервютата и анализа на статистическите данни. Обяснението, до което изследователите достигат е, че неволевите процеси в лимбичните части на мозъка имат много по-силно влияние върху процесите на възприятие и взимане на решение, отколкото се мислеше преди. Една от целите на основания на съвременните мозъчни изследвания модел Limbic® е да илюстрира мозъчните структури, които отговарят за емоциите и да използва събраната информация за създаването на успешни продуктови стратегии. Събраните данни са анализирани систематично и извлечената информация показва по какъв начин може да бъде усилен емоционалния ефект на опаковката чрез промяна в нейната форма и дизайн, така че да се получи по-прецизно диференциране между различните таргет групи и опаковката да пасва максимално на специфичната индивидуалност на потребителя, към когото продуктът е насочен.
Мозъкът — дом на емоциите ни
Лимбичната система (от латинското „Limbus“ — граница или зона) представлява комплекс от мозъчни структури, които са отговорни за множество основни мозъчни функции включително емоциите, поведението, удоволствието, усещанията, дълготрайната памет и др. С други думи, лимбичната система е домът на нашите емоции и несъзнателна част от мотивите ни. Тя е отговорна за емоционалната оценка както и на несъзнателния контрол на нашето поведението ни. Лимбичните дялове осъществяват контрол и над нашата автономна нервна система, кръвното налягане, пулса, дишането, храносмилането, и пр.
Системата Limbic®
Съвременните методи в медицината, биологията и психологията позволяват на учените да получат обширна информация за вътрешните процеси и дейности на мозъка. Limbic® е нова образна и персонализираща система за приложен маркетинг. Тя използва интердисциплинарния подход и свърза резултатите от проучвания от различни програми в един интегриран модел. Системата Limbic® се основава на разбирането, че не разумните причинно-следствени връзки, протичащи в мозъчната кора, а еволюционно най-древните мозъчни дялове, на които са базирани емоциите, регулират човешкото поведение и решения. Прила гайки този метод, изследователите в сферата на опаковането получават много по-добро разбиране за това как разнообразните форми, цветове и дизайн могат по най-добър начин да задоволят нуждите на таргет групите.
Връзки между опаковъчния дизайн и емоционалните и личностни характеристики
В проучването, поръчано от Pro Carton, са интервюирани онлайн 700 респондента на базата на модела на Limbic® като във всяка от 7-те основни типове групи попадат по 100 човека. Допълнително тези основни типове биват разделени по пол и възраст. Основните въпроси, които изследователите си поставят, са:
- По какъв начин формата на опаковките може да бъде променяна в зависимост от техния емоционален ефект?
- Дали таргетираните групи имат предпочитания по отношение на формата и дизайна на опаковките?
- Дали групите се различават в предпочитанията си към опаковките в зависимост от половите и възрастовите си различия?
Изследването включва макетни опаковъчни форми и дизайни, както и истински брандирани опаковки. Резултатите от интервютата са анализирани и интерпретирани в хода оценъчен процес на множество равнища.
Какво се случва в съзнанието на потребителя?
Дали рекламирането, наистина е „изкуството да се прицелиш в главата и да улучиш портфейла“, както гласи добре известния афоризъм? За да дадем отговор на този въпрос, първо трябва да изясним какво се случва в главите на хората. Установено е, че рекламата, основана на логиката и на причинно-следствените връзки, в повечето случаи има силно ограничен ефект. И това не важи само и единствено за въздействието на рекламните послания върху мозъка. Около 70 процента от нашите решения се основават на несъзнателните ни импулси, а останалите 30 процента в никакъв случай не са толкова независими и неповлияни от несъзнателното, колкото си мислим. Решаващите фактори при взимане на решения, са нашите емоции, а не рационалните доводи и балансираното обсъждане. Въпреки това, те са част от успешна еволюционна програма.
Индивидуалността като комбинация от импулси
Желанието за власт (статус, сила, агресия), стимулацията (откритието, наградата, любопитството) и балансът (обезпечеността, чувството за сигурност, хармонията) са трите основни мотивационни области, които насочват живота ни и всички наши решения. Основният баланс между тези три „свята“ е различен за отделните индивиди и е част от нашата индивидуалност. Например, хората при които стимулацията е основният движещ импулс, са по природа активни и креативни, спонтанни и любопитни. Те обичат и търсят разнообразието. За разлика от тях, балансирано ориентираните хора са много по-голяма степен фокусирани върху сигурността и стабилността. Техните действия са по-благоразумни, внимателни и колебливи. Доминантно ориентираните хора основно се стремят към постижения, признание от страна на околните, власт и автономия.
Седемте типа хора, според Limbic®
Възможно ли продукт, в чието рекламно послание се залага на ниската му цена, да бъде опакован по екстравагантен начин? На кои аспекти на дизайна трябва да се наблегне, за да се привлекат хората с по-голямо желание за власт? По какъв начин трябва да бъде опакован един масов продукт, за да достигне той максимален консенсус и одобрение сред потребителите? За да отговорят на тези въпроси, създателите на Limbic® разделят хората на 7 типа, като всеки от тях е в същността си специфичен психо-неврологичен портрет. Типовете биват:
1. Хармоничен тип — хората, попадащи в тази категория, са ориентирани основно към семейството и семейните отношения. Склонни са да избягват рисковете. Насочват се към марки, които предизвикват позитивни емоции и доверие. Тази таргет група оценява подобаващо „хубавото“ опаковане с позитивното, приятелско излъчване и хармоничен дизайн.
2. Традиционалистите често водят скромен начин на живот и са скептични към новите неща, рисковете и спонтанността. Те имат резервирано отношение към продуктовите иновации и рядко инвестират в продукти с най-добро качество. Очакванията им от марките са те да бъдат сигурни и внушаващи доверие. По отношение на опаковането те предпочитат класическия и традиционен дизайн, оценяват функционалността и леснотата при използване. Разпознаваемостта на марката тук играе съществена роля.
3. Бонвиваните не отдават значението на парите сами по себе си. Те се забавляват при пазаруване, следват модните тенденции и навсякъде се чувстват като у дома си. Спонтанни и креативни, те са позитивни, гъвкави и ориентирани към разрешаване на проблемите. Идеалните брандове за тях са ориентирани към събитието и преживяването. Те реагират положително на сетивните ефекти на опаковането комбинирано с високо качество на продукта.
4. Дисциплинираният тип се отличава от традиционалистите в това, че не е задължително да набляга на изпробваните и доказани продукти, но е привлечен от прямотата и опростеността на опаковката. Очакванията му от марките са те да гарантират качество на приемлива цена. В сферата на опаковането, те оценяват креативния и същевременно изчистен дизайн.
5. Хедонистите предпочитат продукти, които подчертават по някакъв начин личността им, ги поставят в центъра на вниманието, включително с парадирането с на маркови етикети. Поведението им при пазаруване е доминирано от импулсивните покупки с тенденция към скъпите и модни продукти. За хедонистите е чужда лоялността към марката. Предпочитани от тях са модните, луксозно и забавно направени опаковки, които наблягат едновременно новостта на стоката и нейната марка.
6. Пърформърите са асертивни, амбициозни и с нагласата да поемат отговорности. При тях рационалните решения доминират над емоционалните а спонтанността им е неприсъща. Оценяват високо ексклузивните и престижни марки, като отхвърлят евтините им аналози. В сферата на опаковането те предпочитат „мощния“ но „стегнат“ дизайн, символизиращ контрола.
7. Приключенски настроените наблягат върху нонконформизма, спонтанността и лидерството. Те са привлечени от риска, новостта и атрактивността на предлаганата марка и качеството на изпълнение на продукта. Желанието им да изтъкнат своята различност от останалите ги насочва към опаковки с неконвенционален дизайн и материали.
Измерване на емоционалното въздействие на опаковките
Общите изводи, направени на основа на изброените групи, могат да бъдат изяснени в детайли чрез използването на емпирични методи. За тази цел респондентите биват помолени да сортират различни неутрални като цвят и дизайн макети на опаковки от т.нар. карта на Limbic®, като ги аранжират по специално създадена скала. Типовете опаковки биват класифицирани на база заложения в тях емоционален заряд, който от своя страна се определя от формата и цветовия дизайн. Получените резултати надминават очакванията на изследователите.
Кой каква форма предпочита?
Форма „извита ваза“
Тази форма се харесва най-много от всички групи, независимо от тип, възраст и пол. Тя е особено популярна сред групите на приключенски настроените и хармоничните натури.
Форма на „въртящ се връх“
В крайната класация тази форма на опаковка заема второ място. Необичайната, екстравагантна форма впечатлява хедонистите и пърформърите, докато дисциплинираните я отхвърлят. Формата „въртящ се връх“ е особено популярна при жените и е почти напълно отхвърляна от мъжете и по-възрастните респонденти.
Шестоъгълна форма
Тази форма се нарежда на трето място в общото класирани. Пърформърите и дисциплинираните са особено впечатлени от нея. „Шестоъгълникът“ е любим на мъжете и е популярен сред младите хора.
„Усукана“ опаковка
Тази опаковка силно се асоциира с идеята за грижовността. Въпреки че не достига до най-високата оценка в общата класация тя е предпочитана от бонвиваните, хедонистите, перформърите и приключенски настроените, . Допада в по-голяма степен на младите хора.
„Бонбонена“ форма
Харесва се най-вече на хедонистите. Въпреки това, в цялостната класация на изследването, тази форма се класира последна. Бонбонената форма е типичен пример за това как чрез методологията Limbic® може да филтрира точно определена група.
Форма на поставка за масло с похлупак
Добър пример за това как добре известно и наложило се клише за форма на опаковка може да оказва влияние на емоционалната оценка. Въпреки че тази конвенционална форма е любима на мъжете и на по-възрастните, тя е по-малко популярна в общото класиране. Най-силно отхвърляна е от групата на хедонистите.
Резултати от проучването
Дизайна на опаковане и типовете на Limbic®
Цветовете, повърхностите, линиите и моделите се възприемат и оценяват различно от различните типове на Limbic®. Следващите примери за опаковки показват колко силно оръжие е цветовият дизайн в прицелването на определени групи (или в изключването на нежеланите групи клиенти).
Опаковката на хармоничния тип — небесно синьо. Тази опаковка се одобрява най-силно от различните групи и е любима на жените. Не се харесва особено от мъжете и по-младите участници в изследването.
Опаковката на бонвиваните — жълта с ивици отстрани. От нея са привлечени и хармоничния тип, пърформърите и приключенски настроените. Широко възприемана е от жените.
Опаковката на хедонистите и приключенски настроените — комбинация от синьо, оранжево и зелено. Отново убедителен пример как дизайнът може да бъде използван, за да се селектират отделни целеви групи. Тази опаковка е направена така, че да се хареса единствено на хедонистите и настроените към приключение и определено предизвиква най-отрицателните отзиви сред всички възможни опаковки.
Опаковката на пърформърите — тъмна с дискретно подчертани детайли. Идеалната опаковка за пърформърите допада и на хедонистите докато хармоничните типове я отхвърлят напълно. Този дизайн не среща одобрение сред жените и по-възрастните, но е фаворит сред мъжете и по-младите.
Опаковката на традиционалистите — виолетова със златисти детайли. Приляга в най-голяма степен на традиционалистите. Любима е и на по-възрастните сред респондентите.
„Не е възможно да не комуникирате“ е първото комуникационно правило в маркетинга. Всичко е послание. Но в посланието не трябва да се включва всичко. Ако човек си е поставил за цел в марковата комуникация (включително опаковането) да покрие колкото се може повече емоционални и мотивационни области, то посланието става толкова размито, че предотвратява всеки възможен пазарен успех. Затова според авторите на изследването е жизнено значение да бъде създаден опаковъчен дизайн, който да е фокусиран само върху няколко емоционални и мотивационни полета. Резултатът ще бъде правилното позициониране на продукта. Всеки индивид определя идентичността си като смес от баланс, стимулация и желание за доминация. Утвърждавайки и изразявайки себе си, ние се разграничаваме от другите. Този факт често се ползван от компаниите за да поддържа индивидуалността. Марковите продукти не са единствено продукти, но и стил на живот и начин на изразяване за индивида. Изследването на Limbic® позволява на производителите на опаковки да намерят най-доброто съответствие между даден продукт и целевата му група.
10 практически съвети за успешни продажби на продукти в картонени опаковки
1. Винаги взимайте предвид гледната точка на потребителя. За да ориентират маркетинговата си стратегия към лимбичната система, производителите трябва да започнат не с продукта, а с човека, към когото той е насочен. Нужно е прецизно „прицелване“ в емоционалните и мотивационни области, които трябва да бъдат засегнати от маркетинговата комуникация.
2. Комуникирайте ясно и точно. Колкото по-ясни и отчетливи са комуникационните послания, толкова по-ефективно се стимулират мотивационните и емоционални области в мозъка. Породеното чувство на идентичност с продукта бързо предава правилните сигнали до лимбичната система.
3. Намалявайте и конкретизирайте. Известната максима „Не можеш да се харесаш на всички“ и трябва да бъде преформулирана за нуждите на „лимбичния“ маркетинг и опаковане като: „Не трябва да се стремите да удовлетворите всички“. Най-успешните видове опаковане са тези, които се прицелват само в няколко емоционални и мотивационни елемента.
4. Използвайте потенциала на формата. Както видяхме в предните редове, различните типове потребители реагират различно на различните форми. Максимизирайки по този начин потенциала на картонената опаковка, вие можете по-лесно да таргетирате избраната група.
5. Използвайте по креативен начин възможностите, които ви дава самия материал. Формата и цветът не са всичко. Картонът също така предлага възможността на въздействие върху лимбичната система към таргетираните групи чрез самите характеристиките на материала. Например твърдите, качествено обработени и лъскави картонени кутии допадат на доминантните характери. Стимулиращи са опаковките, които търсят ефекта на изненадата като необичайни цветове, блясък и детайли. Стремежът към баланс рефлектира в „меки“ и „кадифени“ повърхности.
6. Използвайте емоциите, които предизвиква самият материал. „Натуралността“ на опакования продукт може например да бъде изразена чрез големи необработени картонени кутии. Например, нестандартното използване на груби картонени опаковки за луксозни стоки е насочено към желанието за „бунт“, присъщо на лимбичните области, отговарящи за доминацията и стимулацията. Картонениета кутии могат да бъдат използвани за да въздействат върху всяка емоционална и мотивационна област.
7. Комуникирайте на всички възможни нива. Лимбичната система преработва всякакви видове външни стимули. Затова тя е много удобна за комуникация на мултисензорно ниво и работи чрез всички възможни канали. Тук картонените кутии ни предлагат огромен спектър от възможности. В допълнение на визуалното възприемане на външността на цвета и формата и усещането за материала, стимули и сигнали могат да бъдат предавани и акустично (например чрез щракването на затварящото устройство) и чрез различни аромати. Леснотата на боравене и използване в домакинствата също играе важна роля. Ако някои от тези атрибути липсват, лимбичната система превключва на „дискомфортен“ статус и ако клиентите нямат добро усещане за продукта, те не биха си го купили или най-малкото не биха повторили покупката.
8. Насърчавайте възприемането на марката. Тестовете показват, че симпатията на хората към дадена марка може да бъде толкова силна, че да доминира над всички други възприятия и да предизвика поведение на автоматично закупуване на продукта. Образите предизвикат емоционален отклик, докато разпознаваемостта на марката води до релаксация. В комбинация те отключват основни лимбични реакции и определят атрактивността на марката особено сред традиционалистите. Опаковката е най-важния посредник за пренасяне и усилване на имиджа на марката и на познаваемостта и.
9. Отдайте значимото на възрастта и пола на потребителите. Проучването показва, че опаковането не само се оценява различно от различните типове хора, но съществуват значими разлики, базирани на възрастовите и полови показатели — в някои случаи те разкриват крайни оценки и предпочитания. По-възрастните хора имат изявени нужди, различни от тези на младите като: читаемост на етикетите, улеснено разпознаване и боравене с опаковката, разфасовка и размери.
10. Комбинирайте различи средства за комуникация. За да дадете на маркетинговото послание максимална сила, трябва да координирате всичките си стъпки и медийни изяви — от дизайна до готовия продукт, като всички тези елементи трябва да имат еднаква визия.