Идеалната опаковка трябва да е като кората на банана — лесно да се отваря (обелва) и държи в ръка, лесно да се изхвърля и да е биоразграждаща се. Тази крилата фраза включва една от основните характеристики на опаковките от гледна точка на потребителя — лесната употреба или удобството при използването на опакованите продукти.
Проучване в САЩ за определяне на ключовите за потребителите характеристики на опаковките показва, че след защитата на качествата на продуктите на предна линия излиза удобството при употреба.
Интересното е, че удобството на асептичните и пластмасовите опаковки ги подрежда в челните редици на предпочитанията на потребителите, въпреки че те оценяват предимствата на стъклото за запазването на качествата и вкуса на опакованите в него хранителни продукти.
Друг анализ на Frost & Sullivan установява, че гъвкавите опаковки за хранителни продукти осигуряват осъзнати от потребителите им висока възвръщаемост на парите и повече удобства в сравнение с другите видове опаковки, както и висока степен на диференциране на опакованите в тях продукти. Тези предимства, в комбинация с растящия брой на едночленните домакинства и с все по-малкото време, отделяно за готвене вкъщи, са движещата сила в налагането на гъвкавите опаковки. Успоредно с това, растящата цена на алуминия принуждава някои производители на метални опаковки да преминат към производство на гъвкави пластмасови опаковки, които осигуряват същите бариерни качества при по-ниско тегло. Като се добави и по-доброто представяне на продуктите в гъвкавите опаковки в магазините, става ясно защо са предпочитани пред твърдите пластмаси. Към гъвкавите опаковки се причисляват меките пластмасови торби, термоформованите подложки и капаци, фолиата и обвивните материали, пликовете (в т.ч. стоящите) и други.
В усилията си да достигнат максимално близо до очакванията на потребителите, компаниите ги разграничават и проучват на групи по пол и възраст. Жените формират мощна потребителска група, тъй като 85% от ежедневните покупки за домакинствата зависят от тях, а 60-70% от всички опаковани продукти са хранителни. Противно на очакванията се оказва, че жените се влияят не толкова от формата и цвета на опаковките, колкото от тяхното удобство — наличие на дръжки за пренасяне, удобни размери и лесно вместване в домакинските шкафове и хладилниците. Тези фактори на удобството са решаващ пазарен принцип за 50% от населението (жените). Днешните жени пазаруват по-често, в по-малки количества, имат малко време и удобството за тях означава повече свободно време (за тази привилегия са готови да заплатят допълнително). Освен това те забелязват предимствата на семплите опаковки, които са лесни за употреба, а поясняващата информация е четивна — това също са елементи на удобството, което в много случаи е решаващо за продажбите.
Удобството на опаковките за възрастните хора е от особено значение във фармацевтичния бранш.
С тази идея компанията за опаковане TestPak е инсталирала оборудване за производство на спечелилата наградата на Stora Enso опаковка за лекарства Pharma SHR (Повече информация за продуктите на Stora Enso за фармацевтичната промишленост четете в рубрика „Продукт“ на стр. 9 — Б. ред.), която е удобна за възрастни хора и безопасна за деца. Тази иновативна картонена опаковка за многократно отваряне и затваряне е идеална за токсични таблетки, които изискват високо ниво на защита от деца и голямо удобство за ползване от възрастни хора. Инсталираната машина за производство е гъвкава, полуавтоматична и с богати възможности за различни конфигурации на опаковките. Опаковката може да се използва за блистери, ампули, фиали, спринцовки и пликове — тя е наистина високо постижение по отношение на универсалното приложение за различни продукти при едновременно гарантирана защита срещу отваряне от деца и голямо удобство за отваряне от възрастни хора — една действително „интелигентна“ опаковка.
Заради удобството при използването на иновативната опаковка за пресни зеленчуци (предимно салати) на Amcor, произвеждана от Langmead Farms, супермаркетите Tesco са я избрали за включване в номенклатурата на пресните салати под собствен етикет. Опаковката се произвежда от ОРР с добавка против изпотяване от отделяната от продукта влага, има система за многократно отваряне и затваряне с патентована лента с лепило hotmelt и е отпечатана със 7-цветен флексопечат.
Установено е, че когато купувачът взема в ръце опакования продукт, в 80% от случаите той го купува.
С оглед на това IPL Packaging е въвела нова твърда пластмасова опаковка с вграден по време на шприцоването цялостен етикет с фотографско качество и висока резолюция на изображението, който го отличава ясно върху рафтовете в магазините и привлича вниманието на пазаруващите. Удобната потребителска опаковка е изключително лесна за отваряне, затваряне, манипулиране и носене и е защитена срещу протичане и кражби. Тя е подходяща за голяма гама хранителни продукти като готови и плодови салати, настъргани и специални сирена, различни печива и др. Вграденият етикет е защитен от надраскване, увреждане при транспорт и овлажняване, както е при офсетовия печат и хартиените етикети.