Свят
„Устойчивото развитие на опаковането трябва да стане част от фирмената култура на всяка компания – от висшето ръководство до долу. То трябва да е водещо при всяко корпоративно решение – от вида на закупуваната копирна хартия (естествено – рециклирана) до начините на проектиране и изработване на продуктите, а след това и до транспортните схеми за доставка до потребителите.”
Така очертава Mary Ann Falkman, главен редактор на Packaging Digest, най-горещата тема от дебатите на двудневната мартенска встъпителна конференция за устойчиво опаковане в Орландо, организирана от Intertech-Pira, в която са участвали по равно над 150 притежатели на продуктови марки и доставчици на опаковки и 26 говорители.
Анализът на жизнения цикъл на опакованите продукти има решаващо значение за измерване успеха на всяка опаковка, но за да се наложи практиката на устойчивото опаковане, потребителите трябва да бъдат обучени. Най-вероятно е този процес да бъде споделен между производителите на опаковъчна техника, доставчиците на опаковъчни материали и притежателите на марки за потребителски стоки. Главната роля се пада на асоциациите, както и на медиите. Устойчивото развитие на опаковането изисква и много повече научно–изследователска работа от досегашната. Едва сега за повечето компании започва истинският път на опита и грешката. Докато по-големите компании за опаковъчни материали вече от едно десетилетие разполагат с магистрални директиви за устойчиво опаковане, повечето производители на потребителски стоки чак сега стъпват на тази пътека.
Европа
В областта на опаковането на стоките Брюксел провежда политика на опростяване и хармонизиране на законодателството в ЕС. В тази посока Съветът за конкуренцията на ЕС е постигнал споразумение производителите на хранителни продукти да имат свобода при избора на размерите/вместимостта на използваните от тях опаковки за по-голямата част от производствената си номенклатура. Така отпадат някои търговски бариери, осигурява се терен за конкуренцията и се разширяват възможностите на потребителите за избор. Това съвпада с желанието на супермаркетите да се снабдяват с по-голямо многообразие от опаковъчни размери и вместимости. Като следствие възниква необходимостта от по-гъвкави производствени мощности за преработвателите на храни, част от които трябва да се осигурят от производителите на опаковъчна техника.
През май т.г. споразумението под форма на нова директива е било одобрено от страните–членки и подкрепено от правосъдната инстанция на ЕС. Директивата позволява свободно използване на опаковъчни размери за всички предварително опаковани продукти, с изключение на вината и спиртните напитки. Тя ще улесни търговията на компаниите в рамките на ЕС и адаптирането на продуктите им към потребителските предпочитания. Това символизира приноса на Европейската комисия (ЕК) към намаляване на административните ограничения и на разходите за бизнеса и потребителите, както и увеличаване на възможностите за избор на последните, като законовата рамка за защитата на потребителите включва по-рано приетите директиви за единичното ценообразуване, недобросъвестната търговска практика на бизнеса спрямо потребителите и изискванията за етикетиране.
Веднъж приета, директивата ще замести 27 различни национални наредби и две директиви на ЕС за номиналните количества. Тя ще влезе в сила 18 месеца след нейното приемане, като за определени масови продукти ще има удължен срок за прилагането ú.
От октомври 2006 г. от преработвателите на храни се изисква да имат системи за проследяване на опаковъчните материали. Това е част от политиката на ЕС за безопасност на храните, изискваща проследяемост на храните и на материалите в контакт с храни. Изискванията са регламентирани през 2005 г. в Наредба на ЕС 1935/2004 за осъвременяване на предишната директива по тази тема.
Съгласно Наредбата, преработвателите трябва да регистрират и осигуряват съответните записи за регулаторните органи, за да могат те да проследяват всеки материал или продукт по всички етапи от производството, преработването и дистрибуцията. Чрез тези записи трябва да може да се идентифицират участниците, от които и за които произлизат опаковките и другите материали в контакт с храни. В Наредбата се третират материали като пластмаси, хартии, картони, стъкло, метали, дървесина, керамика, каучук, корк, текстил, восъци и мастила. Изискванията за проследяемост са приложими за всички хранителни продукти, храни за животни, животни за добив на храни и всички оператори по хранителната верига – от селското стопанство до преработването, транспорта, съхранението, дистрибуцията и търговията на дребно до потреблението.
Регистрираната информация за проследяване трябва да се съхранява за период от 5 години и да бъде незабавно предоставяна на компетентните органи при поискване.
Започналата през 2006 г. в Брюксел програма за научни изследвания и технологично развитие в областта на радиочестотните идентификатори (РЧИД) е насочена към по-интелигентните решения за увеличаване ефективността на глобалното снабдяване и произтичащото изграждане на глобална продуктова информационна мрежа на базата на електронното кодиране. Въз основа на огромния потенциал на тази технология, в началото на т.г. ЕК е започнала разработването на стратегия за нейното развитие, като се има предвид, че тя има широко приложение – от борбата с кражбите и фалшификациите, през проследяването на опакованите стоки до подобряването на здравеопазването за населението.
Според Europen – Европейската организация за опаковане и околна среда, влязлата в сила на 01.06.2007 г. Наредба на ЕС за регистриране, оценяване, оторизиране и ограничаване на химическите вещества (REACH) налага преки задължения на компаниите, без да е необходимо да прилагат националните наредби, като засяга всички участници от веригата „Опаковане“. Въпреки че е фокусирана върху веществата, Наредбата засяга и веществата в предметите и допълнителните материали, а опаковките попадат в категорията предмети. Така тя се простира върху хартиената каша, хартията и картона, пластмасите, металите, стъклото, покритията, печатните мастила и лепилата. Доставчиците, преработвателите и вносителите на суровини, материали и крайни продукти трябва да могат да докажат, че познават своите задължения относно веществата в предметите, необходимостта от пререгистриране и регистриране на веществата, а в някои случаи – тяхното оторизиране. С други думи, техните вещества в допълнителните материали (например в мастилата, покритията и лепилата) или в предметите (например опаковките) могат да бъдат произвеждани, предлагани на пазара и използвани само за приложенията, за които са регистрирани.
Тъй като сроковете за предприемане на съответните действия са много кратки, най-спешната крачка е преценяването на пререгистрирането. Компаниите трябва много бързо да започнат одит на своите продуктови портфолиа и да проведат разговори с клиентите и доставчиците си. Производителите на опаковки, онези които опаковат продукти и притежателите на марки/производителите на продукти, трябва да окуражат доставчиците да пререгистрират своите вещества до декември 2008 г. Тъй като не се предвиждат санкции за нерегистриране след извършена пререгистрация, няма гаранция че вещества, които не са пререгистрирани, ще могат да бъдат регистрирани в предвидените от Наредбата срокове – така може да се наложи нерегистрираните вещества да бъдат изтеглени от пазара. Важни решения за изтегляне или не на вещества от пазара могат да бъдат отложени при условие, че те са били пререгистрирани.
България
Динамиката в европейското законодателство се отразява и в българското. Всички нови, променени и допълнени разпоредби се пренасят от законотворците в нормативните актове. Често в наредбите за продукцията на българските производители се третират опаковането и етикетирането на стоките. Тези текстове са важни не само за стокопроизводителите, но служат като ориентир и за доставчиците на опаковки, опаковъчни материали и техника, за търговците на опаковани стоки, както и за екологичните и потребителските организации.
Тук е представена въвеждаща сигнална информация за публикувани през последните месеци в Държавен вестник допълнения и изменения на наредби, в които по един или друг начин се засяга опаковането и етикетирането на продуктите:
□ НАРЕДБА № 47 от 28 декември 2004 г.
ЗА ИЗИСКВАНИЯТА КЪМ ХРАНИТЕЛНИТЕ ДОБАВКИ
(загл. изм. – ДВ, бр. 44 от 2007 г.)
В сила от 01.08.2005 г., Издадена от Министерството на здравеопазването
Раздел I.
Общи положения
………………………………………...
Чл. 1 (2) (Изм. – ДВ, бр. 44 от 2007 г.) Хранителните добавки се предлагат на пазара като храни, представят се като такива и достигат до крайния потребител само предварително опаковани.
…………………………………………
□ НАРЕДБА ЗА ИЗИСКВАНИЯТА КЪМ БЪРЗО ЗАМРАЗЕНИТЕ ХРАНИ
В сила от 08.12.2003 г.
Чл. 1. С наредбата се определят изискванията към производителите и търговците относно:
………………………………………….
3. начините за етикетиране и за обозначаване на бързо замразените храни;
…………………………………………..
Чл. 8. (Изм. – ДВ, бр. 39 от 2007 г., в сила от 15.05.2007 г.) Бързо замразените храни, предназначени за доставяне на крайния потребител, трябва да са опаковани от производителя или опаковача в подходяща опаковка, която да ги предпазва от микробиологични или други форми на външно замърсяване и от изсъхване.
………………………………………….
□ НАРЕДБА ЗА РЕДА И НАЧИНА НА КЛАСИФИЦИРАНЕ,
ОПАКОВАНЕ И ЕТИКЕТИРАНЕ НА ХИМИЧНИ ВЕЩЕСТВА И ПРЕПАРАТИ
(загл. изм. – ДВ, бр. 66 от 2004 г., в сила от 01.01.2005 г.)
В сила от 01.01.2004 г.
Обн. ДВ. бр.5 от 17 Януари 2003 г.
Глава първа.
Общи положения
Чл. 1. С наредбата се определят:
……………………………………..
2. (изм. – ДВ, бр. 66 от 2004 г., в сила от 01.01.2005 г.) изискванията за опаковане и етикетиране на опасни химични вещества и препарати;
…………………………………………
4. (нова – ДВ, бр. 66 от 2004 г., в сила от 01.01.2005 г.) допълнителните изисквания към опаковките и етикетите на някои химични вещества и препарати;
5. (нова – ДВ, бр. 66 от 2004 г., в сила от 01.01.2005 г.) критериите за избор на алтернативно наименование на вещество, влизащо в състава на химичен препарат, което може да се изпише върху етикета на този препарат.
……………………………………….
□ НАРЕДБА № 3 от 4 юни 2007 г.
ЗА СПЕЦИФИЧНИТЕ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ МАТЕРИАЛИТЕ И ПРЕДМЕТИТЕ, РАЗЛИЧНИ ОТ ПЛАСТМАСИ, ПРЕДНАЗНАЧЕНИ ЗА КОНТАКТ С ХРАНИ
Издадена от Министерството на здравеопазването и Министерството на околната среда и водите. Обн. ДВ. бр.51 от 26 Юни 2007г.
Раздел I.
Общи положения
Чл. 1. С тази наредба се определят специфични изисквания към материалите и предметите, включително активните и интелигентните материали и предмети, различни от пластмаси и предназначени за контакт с храни, наричани по-нататък „материали и предмети“.
…………………………………………….
□ НАРЕДБА № 1
ЗА СПЕЦИФИЧНИТЕ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ МАТЕРИАЛИТЕ И ПРЕДМЕТИТЕ ОТ ПЛАСТМАСИ, ПРЕДНАЗНАЧЕНИ ЗА КОНТАКТ С ХРАНИ
(загл. изм. – ДВ, бр. 52 от 2007 г.)
В сила от 06.02.2003 г. Издадена от Министерството на здравеопазването, Министерството на икономиката и Министерството на околната среда и водите
Обн. ДВ. бр.13 от 5 Февруари 2002 г.
Раздел I.
Общи положения
Чл. 1. (Изм. – ДВ, бр. 59 от 2006 г.) С тази наредба се определят:
1. (изм. – ДВ, бр. 52 от 2007 г.) специфичните изисквания към материалите и предметите, включително активните и интелигентните материали и предмети от пластмаси и предназначени за контакт с храни, наричани по-нататък „материали и предмети“;
2. (изм. – ДВ, бр. 52 от 2007 г.) списъците на разрешените вещества за производството на материалите и предметите от пластмаси;
3. чистотата на субстанциите и специфичните условия за използването им;
4. допустимите нива на миграция на нискомолекулни вещества от материалите и предметите във или върху храните, с които те влизат в контакт;
5. правилата за извършване на контрол върху материалите и предметите, както и на субстанциите, от които са направени;
6. начинът за етикетиране и обозначаване на материалите и предметите, както и необходимата информация, която трябва да ги съпровожда при предлагане на пазара;
7. редът за извършване на официален контрол върху материалите и предметите.
…………………………………………………..
Извадки от Държавен вестник