Световната опаковъчна индустрия посреща тенденциите на утрешния ден. Три са основните задачи, както стана ясно на Interpack 2008 – продължаващата борба срещу фалшифицирането на марки и продукти, по-нататъшното развитие на „умните“ опаковки и използването на нанотехнологии.
Фалшифициране на стоки и марки
Фалшифицирането на продукти и марки се е превърнало в едно от най-сериозните престъпления в глобален мащаб и поставя пред политиката и бизнеса сериозни въпроси за разрешаване. Експертите оценяват,че приблизително 10% от световната търговия е засегната от този вид престъпления. Щетите възлизат на 200 млрд. евро всяка година — и цифрите се покачват.Спектърът на фалшифицирани стоки се простира от предлагане на продукти с оригинално качество на по-ниски цени без „скъпия“ етикет на производителя до стоки с лошо качество,но разпространявани в „автентични“ опаковки. Фалшификациите представляват все по-голяма заплаха за живота и здравето на потребителите. Особено опасни са имитациите на лекарствени продукти,които са със съмнително качество,както и необезопасени електроуреди и консумативи. Затова,днес защитата на продукта и неговата марка са обвързани със защитата на потребителите.Фалшификацията на даден продукт води до сериозни загуби на оборот и печалба на фирмата–производител: не само по смисъла на борбата срещу пиратството и защитата на авторските права,но и в посока намаляване на ценовата стойност на продукта и на марката,която стои зад него. Цените за оригиналните стоки са подложени на огромно напрежение при наличието на фалшификати на многократно по-ниски цени. И ако купувачите са имали лош опит с имитации на една марка,това неминуемо ще доведе до влияние върху оригиналите. Загубата на имидж води до загуба на пазарен дял и оттам на продажби.
Борба срещу пиратството
Все повече и повече институции,асоциации и предприятия подемат битка срещу фалшифицирането на продукти и марки в световен мащаб. През 2007 г. Германската машиностроителна асоциация (VDMA) провежда кампанията „Pro Original“. Нейната основна цел е да повиши информираността за стойността на оригиналната технология. Мотото на кампанията е „Избирайки оригинала,избирате успеха“.На специално организирания Иновационен парк „Опаковки“ по време на изложението Interpack,германската COPACO Group представи опаковъчни решения със защита срещу имитация под надслова „Иновация срещу имитация — концепции и решения“. От VDMA,в партньорство с организатора на антинаградите за плагиатство AktionPlagiarius e.V.,представиха информация за защита по цялата снабдителска верига срещу фалшификации и пиратство. Наред с класическите характеристики за сигурност,осигурявани чрез печатни технологии,концепциите за проследяване на продукцията извоюват своето място.
„Умното“ опаковане
По данни на консултантската фирма IDTechEX световният пазар за органична електроника ще нарасне от досегашните 1,2 млрд. долара до приблизително 48,2 млрд. през следващите девет години. Въпреки че технологията и внедряването ù не са достигнали пълното си развитие,развойните и изследователски процеси ще засилят ролята на „умното опаковане“. Схемите в органичната електроника се изграждат от проводима пластмаса,а не от традиционния силиций. Основният материал за органична електроника са полимери с добра проводимост и възможности за отпечатване,които същевременно са тънки,по-леки,по-гъвкави и на по-ниска цена от силициевите чипове. Отпечатани RFID транспондери,гъвкави дисплеи,ролни клетки,захранвани със слънчева светлина,еднопосочни диагностични уреди,„умни“ етикети,OLED (Organic light-emitting diode) дисплеи на опаковките,рекламни повърхности или плакати: в това поле могат да се очакват подобрения за удобство на потребителите,както и за проследяване и защита на продукта и марката. „Умното“ опаковане в бъдеще ще изпълнява и нови функции в допълнение към традиционните — променящи се цветове на етикетите при изтекъл срок на годност или опаковки,които могат да предупреждават за салмонела с помощта на специални детектори.
Напредък в нанотехнологиите
Друга тенденция в опаковъчната индустрия е използването на нанотехнологии,чиито изследвания в последните няколко години бележат значителен напредък. Смята се,че нанотехнологиите ще бъдат ключови през XXI век и че ще окажат съществено влияние върху много области,включително върху опаковките на продукти за ежедневна употреба. В концепцията на „умното“ опаковане придобивките за купувача са повече информация за продукта в комбинация с улеснена употреба. Опаковката сама по себе си се превръща във вид услуга.И отново,лайтмотивът „защитено срещу фалшифициране“ играе важна роля тук — имитацията на „умни“ опаковки ще става все по-скъпоструваща за фалшификаторите,дори ако те имат техническите възможности да я извършат.
Собствениците на търговски марки все още имат доверие в опаковането
В последния доклад на Easyfairs — Packaging Innovations Report,се акцентира върху важната роля на опаковането за успеха на даден продукт,но се разкриват и трудностите,които собствениците на търговски марки срещат с доставчиците. Не е тайна,че опаковането,както и останалата част от икономиката,е в труден момент. Добрата новина е,че клиентите в този сектор все още възприемат опаковането като ключов пазарен инструмент и планират да инвестират в него през следващата година.
Всъщност,заключенията на доклада,изготвен от организатора на изложения и конференции Easyfairs по поръчка на Packaging News,предполагат,че опаковането става дори по-важно в маркетинговия микс,отколкото е било преди една година. Донякъде това не е изненада — все пак,дори ако се предполага,че рекламните и маркетинговите бюджети за бързооборотни по требителски стоки ще бъдат намалени през следващите месеци,техните продукти все още се нуждаят от опаковки,които да са колкото се може по-атрактивни.Резултатите от анкета,проведена през октомври 2008 г. сред 100 технолози,маркетинг директори и продуктови мениджъри в опаковъчната индустрия на Великобритания,е доказателство за силата на доброто опаковане. Около 83% от запитаните казват,че опаковането е „неоценима формула на успеха“ за техния бизнес — този показател е с четири пункта по-висок от миналогодишните резултати.Наравно с това,процентът на ползватели на опаковки,които казват,че ще намалят броя на закупените опаковки,ако техният цялостен бюджет бъде намален,намалява до 7% в тазгодишното допитване. Питър Хийт,изпълнителен директор на Easyfairs UK, казва,че повишението илюстрира по идеален начин духа на времето в икономиката на бързооборотните стоки: „В трудни времена и с брандове,които отчаяно са се впуснали в борба за разграничаване,за да привлекат оскъдните спестявания на потребителите,опаковането ще играе дори още по-важна роля в маркетинговия микс“. Медалът обаче има и обратна страна — анкетата също така разкрива недоволство по опаковъчната снабдителска верига. Половината от запитаните смятат опаковъчните компании,с които са си имали работа,за недостатъчно иновативни. Тези резултати показват,че или половината от запитаните имат нереалистични очаквания,или половината от опаковъчните компании не полагат достатъчно усилия да реализират новите идеи.Също така се отчитат трудности в тенденцията към преминаване към „зелени“ технологии,въпреки че грижата за околната среда е смятана за основен двигател на нови идеи. Две трети от интервюираните в допитването собственици на търговски марки казват,че е било трудно да намерят опаковка,която да е с висока търговска стойност и в същото време да спазва еко-стандартите. От друга страна,40% от тях споделят,че опазването на околната среда е вторият по важност двигател за техните иновационни проекти в опаковането.
Цената изглежда е основен проблем,който се изостря във влошената икономическа обстановка. В тазгодишното проучване на Easyfairs само 9% казват,че са планирали мащабни екологични разходи за опаковане през следващата година,което е по-ниско с 15% в сравнение с миналогодишните 24%.
И така,във високо конкурентния свят на бързооборотните стоки имиджът на марката е всичко. Така че не е изненада за никого,че докато опазването на околната среда е вторият по важност двигател за иновациите в опаковането,то безспорната цел,посочена от две трети от запитаните,е да се разграничат от конкуренцията. Независимо дали сме в добри или лоши етапи на икономическото развитие,очевидно някои неща никога не се променят.