Забравена парола

Ще получите нова парола на посочения от Вас email.

 

Силата на опаковането при преодоляването на рецесията



Сегашната криза извади наяве невероятната уязвимост на много от системите на съвременните общества — зависимостта от изкопаемите източници на енергия, от потреблението и от неговото кредитиране. Инвеститорите биват съветвани да диверсифицират своите портфолиа и да намаляват рисковете за сметка на намаляването на възвръщаемостта.

Всичко това засяга и бъдещето на от­делните индивиди, но фундаментална­та мъдрост на тези съвети се подце­нява на различните обществени нива. През последните години се забелязва все по-силно поставяне на акцента върху устойчивостта — както върху социалният и екологичен, така и върху нейния икономически аспект.

В последно време бяха въведени различни, сравнително лесно из­пъл­ними и ефективни по отношение на разходите стратегии за устойчиво опаковане — намаляване използване­то на суровини, оптимизиране на по­треблението на енергия и материали. Но задълбочените анализи ни подсказ­ват да се готвим за несигурно бъде­ще във връзка с енергията, климата и материалните ресурси, оказващи дъл­боки въздействия върху пазарите и потреблението.

Устремът към устойчиво разви­тие поражда нови решения и моде­ли, но трябва да е пределно ясно, че сме по средата на големи промени, из­искващи разкриването на възможности за създава­не на стойност, работни места и нови про­изводства, както и на технологии, ко­ито да ни отведат към по-устойчиво бъдеще. Опаковането предлага благо­приятни възможности за постигане на устойчивост, и то без да се стъп­ва непременно върху схващането за борба с трудните икономически вре­мена, а като се осъзнае, че има го­лям смисъл в създаването на пазари за преработени след употребата им материали, и в инвестирането в обу­чение, инфраструктура и технологии, осигуряващи по-ефективен процес на постигането на устойчивост.

Рано или късно, рецесията ще от­мине, но ние трябва да се подгот­вим за възстановяването и да приберем плодо­вете от този про­цес. За тази цел могат да се предприемат още отсега някои общовалидни мер­ки, отнасящи се и до за­етите с дейности в опа­ковъчната сфера — под­готовка на програми за обучение, сключване или предоговаряне на дълго­срочни лизинги, проучване за нови доставчици и търговци, преразглеждане на капиталовло­женията в светлината на пазар­ния потенциал, подкрепа на хората в преодоляването на страховете им и др. В такива мерки има дълбок смисъл, тъй като в икономическите цикли ви­наги се крият благоприятни възмож­ности — просто те трябва да се раз­крият навреме и да се използват без бавене.

Доказано е, че по време на криза оцеляват предимно онези производи­тели, които осигуряват допълнител­ни услуги към основната си дейност. Един, за сега не много развит модел, е примерът с разширяването на опа­ковъчните производства с услуги по пълнене на опаковките. Някои логис­тични компании добавят към своите дейности и опаковане по контракт. Добавянето на услуги може да напра­ви дадена компания незаменима в очи­те на своите клиенти. То може да се свърже с новите технологии и така иновативните услуги да се комбини­рат със свежи идеи за трансформира­не на основната икономическа актив­ност на компанията.

Известни търговски вериги зала­гат на агресивната политика в цено­образуването. Втората по големина верига за продажба на дребно в све­та Carrefour е обявила пускането в продажба на нова линия продукти със собствена марка и значително
по-ниски цени. Целта е, да се задържат потребителите, които са с намалена платежоспособност, и да се промени визията на компани­ята на сравнително скъп търговски обект. С този подход Carrefour се на­дява да постигне и увеличение на дела на продуктите със собствена марка до 50% от всички предлагани стоки.

Притиснати от тежкия иконо­мически климат, производителите на хранителни продукти се отва­рят към търсенето на конструктив­ни решения за намаляване разходите за опаковане на продукцията. До ско­ро производителите се концентрира­ха предимно върху разходите, свърза­ни с производството на продуктите, но вече се фокусират върху потреби­телските и транспортните опаков­ки. В търсене на точката, в която се намира равновесната цена, те са принудени да балансират между икономиите и имиджа на своите стоки. Според английската консултантска фирма Packology, понастоящем постижимото намаляване на разходите в цялата опаковъчна снабдителска ве­рига е около 27%. Фирмата оценява, че ако всички компании — големи, малки и средни, се включат в намаляване то на опаковъчните разходи, без да се накърнява имиджа на продуктите, икономиите имат потенциала да дос­тигнат двуцифрено изражение.

Оценявайки, че подобреното опа­коване може на помогне на експор­та, президентът на Асоциацията на ливанските индустриалци е подчер­тал значението на опаковането за международното икономическо раз­витие. Според него, подобряването на брандинга чрез опаковането и на етикетирането на ливанските проду­кти, представлява голяма крачка към съвместяването на ливанската про­дукция с международните стандар­ти и оздравяването на икономиката на страната. Подкрепен от ЮНИДО и от местната организация Market Access and Compliance for Lebanese Exports, стартиралият миналата го­дина проект LibanPack има за цел да увеличи разбирането за значимостта на опаковането сред ливанските биз­нес среди посредством работни сре­щи, програми за обучение и квалифи­кационни пътувания. По проекта се предвижда и основаването на „Цен­тър по опаковане“, планиран да функ­ционира като национален център за всички участници в ливанската опако­въчна снабдителска верига.

Силен импулс за новите разработ­ки на известната опаковъчна компа­ния Sudpack, базирана в Германия, е дала нарастващата потребност на хранителната индустрия от опти­мално използване на суровините, на­маляване на отпадъците и отличи­телно опаковане на продуктите. Ком­панията е демонстрирала своето последно поколение гъвкави опаковъч­ни филми, системи за повторно затваряне на обелващи се фолийни капаци и алтернативни решения на опаковки­те от стъкло и алуминий на мартен­ското изложение Anuga FoodTec в Бо­лоня. От Sudpack считат, че при це­нообразуването на пластмасовите опаковки не трябва да се разчита на спада в цените на петрола от послед­но време, тъй като нефтът е на из­черпване в световен мащаб и дълго­срочната тенденция подсказва нов скок в цената му. Затова, за да усто­яват на рецесията, производители­те трябва да се стремят към устой­чиво и икономично опаковане, което е изгодно както за производителите на опаковки, така и за техните клиен­ти. Производителите на храни тряб­ва да се насочат към използването на олекотени опаковки, чрез които се пестят разходи за транспорта и за отстраняването им след употреба, като по този начин същевременно се щади и околната среда. Съвременни­те пластмасови опаковки (като под­ложките за храни) трябва да се сти­фират удобно и на големи височини, с което тяхното транспортиране по­евтинява и се улеснява. Освен това, тяхно присъщо качество е стабил­ността и устойчивостта на удари, с което се минимизират бракуваните количества. Особено препоръчителни са стоящите пликове за стерилизира­ни и пастьоризирани продукти, как­то и заместването на алуминиевите композитни материали с чисти (без примеси) бариерни пластмаси. Сто­ящите пликове печелят вниманието на потребителите не само поради чудесния си външен вид върху рафтове­те в магазините, но и поради съзна­нието, че са със сравнително ниски материални разходи. Многослойните стерилизуеми пластмасови филми позволяват повторно подгряване на про­дуктите в опаковките, изработени от тях, както и удобното за потреби­телите повторно отваряне и затва­ряне. Високите печатни качества на филмите позволяват не само привле­кателно графично оформление на опа­ковките, но и честа смяна на печата за по-малки серии опаковки с помощта на 10-цветна флексографска техноло­гия, при която предпечатната подго­товка е по-евтина.

 
11.10.2011.
Автор: ProPack Magazine
0 Коментари
Таг :

Тенденции в опаковането

Сподели в: Share Tweet

Още статии от същата категория

Добави коментар