Защо точно рекламни стелажи от картон и велпапе
Богатото разнообразие от продукти налага търсенето на все по-нови, нестандартни и интересни начини за рекламното им и търговско представяне на потребителския пазар.
През последните години сме свидетели на огромния брой разнообразни рекламни средства, които буквално ни атакуват от витрините и рафтовете на големите търговски обекти. Оформят се и временни рекламни зони за нови и промоционални продукти. Динамиката на процеса изисква бърза реакция от страна на производители, търговци и рекламодатели, а ефективният резултат от тази дейност — достатъчна атрактивност на използваните средства, икономическа ефективност (кратко време за производство) и не на последно място, разбира се — икономическа целесъобразност. На практика това означава технология, вплитаща в себе си всички тези изисквания.
Напълно отговарящи на изискванията за атрактивност и достатъчно икономически обосновани като завършен продукт са рекламните стелажи от вълнообразен картон, или така наречените POS или POP дисплеи. И двете наименования идват от английски — „point of sale“ и „point of purchase“. Стелажите рекламират по много атрактивен начин различни стоки в търговските обекти. В същото време, благодарение на използваните за направата им материали, са достатъчно леки за транспорт и лесни за монтаж. При производството им се използват гъвкави технологии за проектиране на основата на съвременни CAD/CAM системи.
Предимства на стелажите от вълнообразен картон
Вълнообразният картон е един наистина чудесен материал за производството на разнообразни изделия. Предимствата му пред останалите материали са, че освен достатъчно здрав, евтин и лесен за обработка, е и напълно рециклируем. В търговските обекти се използват различни по предназначение и размери стелажи, решени съобразно творческия заряд и креативността на дизайнерите. В повечето случаи това са: стелажи за насипни продукти, десктоп-дисплеи, стелажи за тежки продукти, модулни стелажи, стелажи с индивидуални клетки, стелажи в зависимост от броя на страните за достъп на клиента и промоционални маси.
В качеството си на идейно нови продукти изработените от велпапе рекламни стелажи притежават редица предимства и на практика изместват стандартните метални конструкции. Стелажите от велпапе са атрактивни, леки и лесни за сглобяване. С тях могат да се постигат интересни и въздействащи пространствени решения, а имат и изключително ниска себестойност.
Освен любов и творчески подход, проектирането и изработването на рекламни стелажи изисква висок професионализъм, добро познаване на спецификата и свойствата на използваните материали, както и на техническия потенциал на машините за производство. В този смисъл фазите, през които преминава целият технологичен процес са особено важни, тъй като от тяхната последователност и завършеност зависи крайният резултат.
Основополагащ е етапът на изясняване на самата идея, тъй като тогава се определя цялостната концепция на стелажа — от позиционирането му в търговската мрежа, през броя лица, имащи достъп до продуктите и броя на самите продукти (на стелажа и на отделните рафтове), до размерите, товароносимостта, възможността за рекламни печатни площи, цветността, покритието и не на последно място опаковката и транспорта на готовия стелаж. В етапа на идейното разработване проектантът представя визията на рекламния стелаж съобразно предназначението му и в зависимост от желанието на клиента.
Самото проектиране на стелажа е свързано с детайлната изработка на всички елементи на дисплея, при която чертежите се съобразяват с редица фактори, най-важен от които е уточняването на работните формати. Възможността за използването на големи формати позволява изработката на големи стелажи (направени от малко на брой, но големи елементи), гарантиращи стабилността на готовия продукт.
От значение е и изборът на материал, който ще се използва. От доброто познаване на физическите свойства на материалите зависи възможността те да бъдат комбинирани. Проектантът може да използва дву-, три-, пет- и дори седемслойно велпапе с ниско, средно или високо качество.
Следващ етап е изработката и тестването на прототипа. След приключване на проектирането се пристъпва към направата на самата мостра. Следва тестване на готовия прототип с продукта, целящо коригиране на слабите места на стелажа.
Последен е етапът на производство, при който след одобряване от страна на клиента се пристъпва към изработката на графичния дизайн. Самият графичен дизайн се изработва в съответствие с рекламните продукти и техните серии. В етапа на предпечатна подготовка графичните файлове се подготвят за печат, прави се проверка на текстовете, надмерките и др. Набавят се нужните материали — картон или велпапе (един рекламен стелаж може да се състои от множество елементи, всеки от които изработен от различен вид велпапе, съответно — от различен формат картон). Следва етапът на изработка на щанцовите инструменти, които трябва да са съобразени както с материала, който ще се щанцова, така и със самите щанцови машини. В етапа на печат се поставя лаковото покритие — праймер, дисперсионен, UV лак. Ламинирането като опция може да се направи за подобряване здравината на материалите, намаляване въздействието на околната среда и подобряване естетическия вид на продукта. В етапа на каширането напечатаните и ламинирани плакати с изображения се слепват с плотовете от велпапе.
При щанцоването кашираните вече работни плотове се щанцоват с изработените за конкретния продукт щанцформи. В предпоследния етап на лепене, поради големите размери на елементите на стелажите в повечето случаи се налага ръчно лепене, изискващо съответни умения от страна на операторите. Последен е етапът на окомплектоване на елементите. За да стигне до крайната си точка (магазинната мрежа), всеки стелаж се окомплектова в зависимост от изискванията на клиента в индивидуални опаковки (кашон, полиетиленов плик, стреч фолио и др.), като задължително във всеки комплект присъства и инструкция за сглобяване.
Рекламните стелажи, изработени от картон и велпапе, са алтернатива на стелажите от метал не само поради своята атрактивност, но и поради факта, че материалите, вложени в производството им, не изискват сериозен разход на суровини и са 100% възобновими. Освен това направата им е чудесна възможност за изява на креативността на всеки проектант и определено са предизвикателство за онези, които търсят поле за изява.