Потребителска, групова, транспортна, първична, вторична, еднократна, многооборотна опаковка, торба, кутия, каса, палета, контейнер, уедрена товарна единица, готова за рафта, готова за търговията на дребно, рециклируема, интелигентна… всички тези понятия отразяват огромното многообразие от опаковки и функции, които те изпълняват. Освен това те се комбинират за удовлетворяване на реалните потребности на снабдяването, търговията, екологията. Добрата новина е, че този сложен микс поражда иновации, които убедително се налагат като ефективни решения. Такъв е случаят с „търговската опаковка“.
Световноизвестни опаковъчни, снабдителски и търговски компании посвещават много усилия на новоизгряващия феномен „търговска опаковка“. Наложена от необходимостта за съкращаване на времето за достигане на стоките до пазарите, увеличаване ефективността на снабдяването и търговските процеси, както и стимулиране на продажбите в търговските вериги чрез ясна визия и информиран достъп до опакованите стоки, иновативната търговска опаковка бързо навлиза в обращение. В повечето случаи тя съчетава в себе си всички или част от функциите на групова и транспортна опаковка, палетизирана единица, дисплей, формираща самостоятелен остров или готово за рафта решение в местата за продажби, облекчаваща манипулирането със стоките в складовете, дистрибуцията и търговските пространства. В много случаи плоският и вълнообразният картон са опаковъчните материали, които осигуряват най-богати възможности за комбиниране на многообразните функции на търговската опаковка.
Компанията за глобални решения в опаковането и снабдяването Adalis Corporation оповести през 2007 година реализирането на решението Open-Sesame— система, комбинираща дистрибуторски и дисплей функции за лесно и ефективно разпределение на готови за рафтовете опаковки за световната търговия на дребно. Системата се възприема добре и от производителите на вълнообразен картон. Новата търговска опаковка осигурява лесно, сигурно и бързо отваряне без помощта на допълнителни средства като ножове, ножици и други инструменти. След откъсването на отварящата лента остава готова за рафта дисплей- подложка с чисти и усилени ръбове, позволяващи намаляване на времето за изваждане, пренасяне и поставяне на рафта на опакованите продукти. Търговските вериги могат да са сигурни, че продуктите са напълно защитени от търговската опаковка, която служи както за транспортиране, така и за представяне на продуктите в местата за продажби.
Мениджърът по опаковките от вълнообразен картон при Mondi Packaging Mold споделя убеждението, че днес производителите на такива опаковки имат задачата да произвеждат по-ефективно и по-ефикасно от когато и да било търговски опаковки, готови за рафтовете в магазините. Това се налага под натиска на необходимостта от намаляване на ръчния труд за манипулиране и увеличената честота на презареждане на рафтовете в магазините с готови за тях опаковки, които са достатъчно устойчиви на неблагоприятните външни въздействия при транспортирането им. Изцяло интегрираната в една търговска опаковка система Open-Sesame дава възможност на производителите на вълнообразен картон да отговорят на потребностите на търговията на дребно при едновременно добавяне на стойност и реализиране на печалба. В допълнение, тази търговска опаковка дава възможност на стокопроизводителите да се диференцират от другите на мястото на продажбите. През 2007 г. над 150 производители по света са я внедрили за стимулиране на продажбите на своите продукти и осигуряване на защитата им по дължината на снабдителските вериги, отговаряйки на растящите потребности от готови за рафта опаковки.
Компанията MeadWestvaco, разработваща иновативни опаковъчни решения, предлага концепция за фамилия търговски опаковки от многослоен картон ™Hyperpack™за осигуряване на гъвкавост при използването на опаковките и постигане на представителност в магазините. Новата фамилия опаковки дава възможност на производителите на храни и напитки да постигат уникален дизайн, стил и конфигурация, за да привличат вниманието на купувачите в магазинната мрежа и да диференцират продуктите си върху рафтовете в търговията на дребно. Картонените и пластмасовите слоеве, подложките и капаците могат да се комбинират за разнообразяване на опаковането и брандинга. Подложките осигуряват достатъчна якост и възможност за различни конфигурации при различни количества продукти. На капаците има достатъчно място за графични изображения. Безшевната търговска опаковка се пълни със стоката на разработената от компанията опаковъчна машина Hypertech™и може бързо да се доставя до местата за търговия на дребно. Здравите многослойни ръкохватки улесняват поставянето върху рафтовете в магазините, пренасянето от купувачите и съхраняването им в домашни условия.
С увеличаването на количествата месни продукти, съхранявани в търговията на дребно, нараства нуждата на месопроизводителите от сигурност и стабилност на търговските опаковки по дължината на разрастващите се и усложняващи се снабдителски вериги. Лидерът в активните опаковъчни технологии Multisorb Technologies осигурява тези потребности със своята система за опаковане в модифицирана атмосфера (МАР) FreshPax CR, удължаваща срока на годност до 30 дни и запазваща цвета на месните продукти — ключов фактор при продажбите на месо. Опаковките на компанията са приспособени за транспортно опаковане в каси, което позволява на месопроизводителите да разширяват своите дистрибуторски мрежи и да предлагат марковите си продукти на повече търговски обекти в готови за представяне опаковки в местата за продажби. Системата е евтина и осигурява бързо и лесно зареждане на рафтовете от търговските опаковки, както и ефективно управление на номенклатурата входящи стокови потоци.
Търговските опаковки се налагат и в козметиката. Adpak предлага портативни и компактни автоматизирани машини AD600 със странично захранване с продукти за опаковане в свиваемо фолио и формиране на търговски опаковки за изделия на козметиката. Машините могат да се настройват за различни размери на използваните от производителите на козметични продукти опаковки. Тъй като все повече търговски вериги изискват продукти в търговски опаковки, а производителите на козметика не разполагат с достатъчно свободни площи за нова техника, компактните машини на Adpak се оказват много подходящи за тях.
На голямото търговско изложение EuroShop 2008 (23–27 февруари) в Дюселдорф в секцията за визуален маркетинг, продажбени промоции и маркетинг в местата на продажбите намериха място и търговските опаковки, подпомагащи продажбените и търговските процеси в търговията на дребно.