Днес, когато мобилните технологии са ежедневие за мнозина, едва ли има учудени от факта, че две от тях – таблетът и смартфонът са на път да се превърнат в основни инструменти и за клиентите, и за търговците. Затова и съвсем закономерно анализатори на пазара ги посочват като една от тенденциите за развитие на опаковъчната промишленост – при това не по-малко значима, отколкото са отстъпките и устойчивостта.
Съвсем логично и право пропорционално на увеличаващите се сайтове за онлайн пазаруване нараства и делът на инвестициите в цифрови технологии. Все по-голям брой производители използват популярни социални мрежи (Facebook, Google, Twitter и др.), за да получат обратна връзка за своите продукти. Все повече потребители търсят информация за стоките, които пазаруват и услугите, които ползват.
Някои супермаркети вече разполагат с дисплеи, на които клиентите могат да сканират QR кодовете на стоките, които искат да закупят, други като луксозната верига магазини Barneys в САЩ отиват по-далеч и предоставят на посетителите в новите си ресторанти стационарни екрани за избор на меню и промени в поръчките. И ако за повечето от нас това изглежда прекалено футуристично, то за клиентите на веригата е не само атрактивно, но и достатъчно реално, а също и предпочитано.
Дали бъдещото закупуване на продукти – такова, каквото го вижда една от най-големите маркетингови агенции в света JWT ще се окаже възможно само с едно натискане бутона на компютъра или мобилното устройство, ще покаже времето. Ние обаче сме в настоящето и далеч по-разумно, а също и по-възможно е, да се възползваме от другите две тенденции, каквито са: отстъпките и устойчивостта.
Отстъпки
Във време на стагнация все повече домакинства свиват разходите си и търсят варианти за пазаруване на по-ниски цени. Затова въпреки безспорните предимства на цифровите технологии предпочитани за момента се оказват подобните на Lidl дискаунтъри, които продават собствени продукти и лимитирани марки на цени, по-ниски от тези в традиционните търговски обекти. В отговор на по-слабото търсене, което се наблюдава почти във всички сектори, компаниите се ориентират към производството на по-малки размери опаковки. Тъй като обаче пазарът е „шарен”, не липсват мега-размери, както и насипно предлагани продукти. Единственото, което обединява различните разфасовки е ниската цена. Не може да не бъде отчетен и още един факт, какъвто е наблюдаващата се замяна на традиционното седмично пазаруване във веригите супермаркети с често пазаруване в малките квартални магазини, при което се купуват малко на брой продукти и се спестява от разходи за транспорт.
Устойчивост
Все повече потребители търсят информация за вида и произхода на продуктите, които консумират. Продължаващата тенденция на устойчивост рефлектира върху външния вид на опаковките – т.е. предпочитани са опаковките, отразяващи екологичния аспект на продукта (въздействието на потребителското поведение върху околната среда).
И още нещо - тъй като ангажираните с минимизирането на отпадъците по веригата производител – потребител стават все повече, няма да е пресилено, ако към днешна дата поне за тонус се поздравим с повишена будност на нашето екологично съзнание.
Източници: www.procarton.com, www.jwtintelligence.com, www.igd.com, www.trendbuero.de