Ограничаването на социалните контакти и затварянето на големите вериги магазини, където се предлага цялата гама продукти на beauty индустрията, обърнаха приоритетите на потребителите по посока на антистрес сериите за цялостна грижа (релаксиращи и възстановяващи маски и кремове) за коса, лице и тяло.
За да отговорят на тази и на наложилата се през последните години тенденция на устойчивост, големите играчи (L'Oreal и Estee Lauder) в този пазарен сегмент обявиха за своя приоритетна цел постигането на въглероден неутралитет. Други насочиха усилията си към разработването на персонализирани продукти. Пример за последното са сериите за коса на Function of Beauty (САЩ), Bare Anatomy (Индия), Medulla and others (Япония).
L’Oreal стигна по-далеч, разработвайки (2020) устройство с изкуствен интелект (L’Oreal Perso), предназначено да обработва данни за кожата на потребителите на базата на споделени от тях в социалните мрежи селфита и коментари, даващи представа за начина им на живот (хранителни навици, здравословни проблеми, климатични условия и т.н.).
Johnson & Johnson не останаха по-назад в предоставянето на персонализирани грижи – компанията разработи устройство за сканиране на кожата – Neutrogena Skin360 и 3D отпечатани маски за лице на базата на технологията Neutrogena.
Други (OmeSkin, Allel, Skinshift) заложиха на разработката на комплекти за ДНК тестване, позволяващи създаването на персонализирани продукти за грижа за кожата.
ОТ В2В КЪМ D2C
Настъпилите вследствие на глобализацията демографски промени, технологичният бум и не на последно място пандемията създадоха условия за преход от В2В („Бизнес към бизнеса“) и В2С („Бизнес към клиента“) към D2С („Директно към клиента“) модел на търговия. За да запазят преднината, спечелена от пускането в продажба на персонализирани beauty продукти, компаниите трябва да се съобразяват с факта, че потребителите с опит в електронната търговия все повече държат на сигурността и персоналния външен вид на опаковките на тези продукти.
FUNCTION OF BEAUTY
Важна за козметичните компании с поглед в бъдещето е и тенденцията Function of Beauty (създаването на шампоани, балсами и стилизиращи продукти въз основа на индивидуалния тип коса и естетическите предпочитания на потребителите). Търсейки пазарни изяви, от 2017 г. насам марки, големи търговски вериги, а напоследък и търговци на дребно се надпреварват за вниманието на чернокожите и на хората с различна ориентация. Търговци на дребно като Sephora, Macy's и Bluemercury вече са поели ангажимент да предоставят 15% от площта на рафтовете в магазините си за козметика за лице, тяло и коса за чернокожи (кожата и косата на чернокожите са различни от тези на белите), а Ulta Beauty са инвестирали 25 млн. долара за удвояване броя и разнообразието на козметичните марки за тях.
Немаловажна подробност е и фокусът на големите корпорации в тази посока. Причината за това е колкото тривиална (към днешна дата покупателната способност на чернокожото население се оценява на 1,3 трилиона долара), толкова и тенденциозна (пазарът на специална козметика има огромен потенциал и привлича все по-голям брой марки, производители и търговци).
Марки като Stryx, Shakeup Cosmetics и War Paint вече залагат на предимствата на персонализираните опаковки и D2C модела на дистрибуция, за да се харесат на новото поколение потребители мъже. Любопитна подробност е, че страната законодател на този тренд е Южна Корея. По данни на Euromonitor за 2018 г. 1/5 от разходите за грижа за кожата за мъже са направени именно там – тенденция, свързвана с нарастващата популярност на поп иконите в страната. (Неслучайно новата линия козметика за мъже на Chanel – Boy de Chanel, се появи за първи път в Южна Корея.) Към днешна дата обаче китайският пазар за козметика и продукти за грижа за кожата за мъже изпреварва южнокорейския и американския пазар, сочи Euromonitor.
Подвластни на неутралната линия по отношение на пола компании (Aesop, Ursa Major, Non Gender Specific) са се ориентирали към унисекс продуктите. Такива са предпочитанията и на по-голямата част от представителите на Z-поколението (родените в периода 2006 – 2009 г.).
ОПАКОВКИТЕ НА BEAUTY ПРОДУКТИ
Годишно за beauty индустрията се произвеждат около 120 млрд. опаковки. 91% от тях не подлежат на рециклиране и се натрупват в световния океан и сметищата. Най-склонни да заплащат повече за рециклируеми опаковки са милениалите (родените между 1981 и 1996 г.) и представителите на Z генерацията. За да задържат вниманието на потребителите от тези поколения, компании като L’Oreal, Estee Lauder и Unilever са се ангажирали да намалят опаковките за еднократна употреба, други – като Pai Skincare и HiBar, са заложили на намаляването на количеството свежи суровини и дори са готови да изоставят пластмасата. От пролетта на т.г. Myro and By Humankind предлага опцията презареждане на дезодоранти. От тогава датира и услугата „сервизна станция“ на Body Shop, позволяваща на клиентите си от цял свят да подновяват серията продукти на марката (душ гелове, сапуни за ръце, шампоани и балсами).
Потребителите на Lush в Обединеното кралство и Ирландия пък получават отстъпка при връщането на пластмасови опаковки от продукти на марката.
Статията е публикувана в брой 6 / 2021.