Какво искат потребителите
Поведенческите модели на потребителите зависят от социалния им профил – възраст, семейно положение, доходи, демографски особености на средата и т.н. Затова вниманието и на производителите, и на търговците е насочено към формиране стойността на продуктите по начин, който да превърне потенциалните потребители в лоялни клиенти както по отношение на марката, така и спрямо магазина.
На фона на ценовата конкуренция и растящите цени на суровините, търговците и производителите на маркови стоки имат за цел да спечелят доверието на потребителите, като отговорят в максимална степен на техните изисквания.
От особено значение за изграждане на лоялността е комуникацията – при това през последните години не става въпрос само за класическите медии, каквито са радиото и телевизията, но и за една по-разгърната система от взаимоотношения, какъвто е примерът с членовете на различните социални мрежи, в които потребителите обменят опит и информация помежду си и поддържат откровена емоционална връзка с марките.
След проведено от Henkel проучване за потребителското отношение към дизайна на опаковките в десет европейски страни са идентифицирани няколко типа потребители, които могат да послужат за основа при адаптирането на продуктовите характеристики и дизайна на магазините към потребителските очаквания.
Основните потребителски типологии са:
1. Пестеливите потребители, или т.нар. икономайзъри, за които определящи при избора на продукти са добрата цена и качеството. Те са отворени към специални оферти и промоции, но се придържат към рутинния модел на бързото и ефективно пазаруване по предварителен сценарий – т.е. с подготвен детайлен списък на продукти и магазини. 46% от този вид потребители живеят в Испания, в Австрия — 43% и 20% във Франция.
2. Най-много от потребителите — търсачи на стойност, живеят в Полша и Белгия – 46%, 40% в Германия, 38% в Австрия. Тази категория потребители може да бъде разделена на две подгрупи:
2.1. Групата на ентусиазираните потребители на стойности акцентира повече върху качеството, отколкото върху цената. Хората от тази група изпитват радост от пазаруването и имат афинитет към специалните марки, особено ако те са препоръчани. Възползват се от програмата за лоялни клиенти и са отворени към нови продукти и различни видове магазини — хипер- и супермаркети, вериги аптеки и др. 45% от този вид потребители живеят в Полша, 40% в Австрия и 38% в Германия.
2.2. За потребителите, ориентирани към промоции, цената и качеството на продуктите са еднакво важни. Хората от тази група прекарват голяма част от времето си в пазаруване и търсене на специални оферти – предимно в хипер- и супермаркети. Имат афинитет към определени марки. Предпочитат детайлното планиране, но са отворени за нови продукти. Възползват се от програмата за лоялни клиенти. Най-висок процент от този вид потребители живеят в Испания – 35%, а 25% във Франция. Учудващ е фактът, че Германия и Австрия не попадат в тази група.
3. Безгрижните потребители акцентират върху качеството. Ориентирани са към средните цени и бързо вземат решения за пазаруване в зависимост от своите потребности. Имат висок афинитет към марките и предпочитат пазаруването в хипер- и супермаркети, както и в специализираните вериги аптеки. С ниско ниво на планиране са и не събират предварителна информация за продуктите преди пазаруване. Предпочитат ясно структурирания шелф на оформление и големия избор качествени продукти и марки. 29% от този тип потребители живеят в Полша, 27% в Холандия, 19% в Германия и 14% в Австрия.
4. Има и няколко специални типа потребители:
4.1. Рационалните и пестеливи потребители (Франция – 37%), или пестеливо търсещите стойностни продукти са съсредоточени едновременно и върху качеството, и върху цената.
4.2. За модните или за мейнстрийм потребителите цената и качеството са еднакво важни. Характерно за този тип потребители е планираното поведение. Хората от тази група са отворени към всички видове магазини. Имат висок афинитет към марките и продуктите, които ползват, и се интересуват от специалните оферти за тях. 32% от този тип потребители живеят в Холандия, 20% — в Италия.
4.3. За потребителите на стандарт (Унгария – 29%) качеството е по-важно от марката и цената. Хората от тази група харесват пазаруването и се придържат към стандартния модел на поведение.
Разбира се, типологията на потребителите може да се трансформира в зависимост от промяната на факторите, влияещи върху социално-икономическия живот на обществото. Така или иначе съобразяването на предлагането с търсенето, или съвместният маркетинг, е от особено значение не само за задоволяване потребностите на потребителите, но и за успеха на продуктите на пазара.